Daina-Isard

Avancem plegats

Cooperativa d'Ensenyament des de 1969

Mediateca

La mediateca de l’escola Daina-Isard és un espai d’autoaprenentatge que agrupa tot el fons documental del centre. Vol ser un indret on poder llegir, treballar, escriure i consultar tot tipus de fonts que van des dels llibres de lectura fins a material digitalitzat.

Horaris

Espai de treball   Préstec i retorn de llibres

  dilluns a dijous  8:00h a 20:00h
  divendres
8:00h a 18:00h 

 

   dilluns a divendres
  
9:00h a 17:00h Amb la bibliotecària 

Fons bibliogràfic

La majoria del fons disponible està indexat per a la seva consulta a l'ePèrgam del Daina-Isard.

Normativa

  • La mediateca ha de ser un espai de treball i respecte.
  • Cal col·laborar a mantenir el silenci.
  • Cal tractar l’espai amb cura, procurant deixar-lo sempre millor que l’hem trobat.
  • No es permet entrar cap beguda ni menjar.
  • Després de fer ús d’un llibre cal retornar-lo als carretons destinats a aquesta finalitat.
  • Cal tractar els llibres i els documents de la mediateca amb cura. Els altres usuaris també els han de poder utilitzar.
  • Si una persona perd o malmet un document cal que ho notifiqui a la persona encarregada de la mediateca.
  • L'accés a la Mediateca per part de l'alumnat d'ESO i BATX serà regulat a través del formulari de reserva de la Mediateca.

Servei de préstec

  • 15 dies de préstec.
  • 15 dies de pròrroga.
  • Màxim 5 préstecs simultanis.

 

El Projecte Mediateca 

Definitivament, el món ha fet una volta. Com diu Giovanni Sartori en un lúcid assaig, ens estem transformant en gent cada com més avesada a comunicar-se en imatges i menys a través de la lletra escrita. La informatització que els darrers anys està patint la nostra cultura ha portat, sense adonar-nos-en i de forma molt fugaç, al desinterès pels espais dedicats als llibres en paper, a la indiferència per les llibreries, a la poca consciència per l’intercanvi de llibres amb molta història entre companys, a l’absència de trobades d’amics lectors i a la incapacitat de fer créixer estanteries de mobles antics, que en molts casos ja només acumulen pols.

 

Queden molts llibres oblidats en els prestatges, però encara quedem alguns que pensem fermament i tenim clar que en aquest context en el que ens movem és absolutament necessari crear persones lectores, persones que visquin viatges inimaginables a traves de les línies d’un llibre de paper, conjunts de persones que s’emocionin amb les paraules d’algú que fa temps va escriure amb aquesta intenció, gent que viatgi amb tren i se li escapi un somriure al veure en mans d’un altre aquell títol que fa uns anys li va fer veure el món d’una altra manera.

 

La lectura no pot quedar enrere, ni la digital, ni la del paper, i és per això que amb molta il·lusió i energia,  volem encetar aquest projecte; per a treballar aquest interès, i fomentar l’amor a la lectura i el gust de llegir.

 

Fins fa uns mesos, la mediateca de l’escola Daina-Isard ha sigut un buit desconegut, un espai de pas, un lloc de càstig o una aula més executar els desdoblaments o optatives. Pensem, però, que no ha de ser així,volem dissenyar un nou projecte de mediateca per impulsar la lectura dels nostres alumnes, claustre i famílies. Volem també fomentar l’ús de l’espai i multiplicar les activitats que el centre ofereixi en relació a aquesta activitat.

Objectius

El conjunt d’activitats que es proposen dins aquest projecte responen a un dels objectius específics que aquest any s’engloben dins l’objectiu general de Treball en la dimensió 3-18.

El projecte està compost de tot un seguit d’accions separades trimestralment, que tenen per objectiu i funció estendre la mediateca a tots els alumnes, famílies, claustre i treballadors de l’escola.

 

 

L’ordre establert en aquestes accions mostra un procés de creixement d’endins cap enfora, començant per activitats i accions en el sí de la mediateca, per tal que paulatinament s’estenguin més enllà de les portes d’aquest espai i posteriorment de les aules.

 

Accions passades, presents i futures

 

Les activitats que composen aquest projecte són accions concretes adreçades a totes les edats, incloent professorat i famílies. Algunes d’elles són activitats que s’emmarquen en un curt període de temps; d’altres, en canvi, tenen una durada més extensa. A continuació us definim què són i en què consisteix cadascuna d’elles.

 

DATA/DURADA

Tot el curs

EDAT DELS DESTINATARIS

Alumnes d’Educació Infantil

OBJECTIU PRINCIPAL

Despertar el gust per la lectura en els més petits de l’Escola.

DESCRIPCIÓ

Disseny de dues maletes viatgeres rotatòries entre les famílies durant els caps de setmana

 

“Llegir suposa un procés complex en què diversos components mentals intervenen alhora. En primer lloc suposa percebre correctament els estímuls gràfics, siguin les lletres de l'alfabet o els caràcters d'altres sistemes d'escriptura. Després implica associar aquestes grafies a un so o conjunt de sons per accedir al nivell fonològic de la paraula.”

 

Però més enllà de tot això, de processos complicats i definicions estranyes, llegir és aprendre, compartir, viatjar, imaginar... Llegir és saltar dins les pàgines d’un llibre i viure aventures dels altres amb el seu permís, ser capaç de viure les d’un mateix.

 

Malgrat les presses que caracteritzen el nostre dia a dia, els milions de recursos per a l’oci i la competència audiovisual, els llibres continuen tenint un paper important, especial, propi i característic que els fa únics. És per aquest motiu que tenim l’objectiu de promoure la importància dels llibres  des de les  primeres edats d’escolarització a través d’aquestes Maletes Viatgeres.

 

 

 

 

DATA/DURADA

13 d’abril de 2015

EDAT DELS DESTINATARIS

Alumnes d’Educació Infantil i Tercer de Primària

OBJECTIU PRINCIPAL

Continuar utilitzant els contes com a lligam tradicional entre els nens i els joves amb la gent gran

Recuperar històries i contes clàssics

DESCRIPCIÓ

Visita a l’escola de tres àvies pertanyents al projecte MARC i explicació de diversos contes.

 

Mestres Àvies Recuperadores de Contes (MARC) és una proposta de mestres jubilades que encara volen col·laborar en l'educació. Potser s'ha de ser vell per saber tots els eixos transversals que ofereixen els contes. Aquestes àvies expliquen contes a la manera tradicional. Aquestes àvies pertanyen a l’associació de Mestres Rosa Sensat.

 

A la mediateca hem cregut interessant participar d’aquesta iniciativa per tal de poder recuperar i escoltar “els contes de sempre” de la “manera de sempre”

 

 

DATA/DURADA

12 de març de 2015 a les 20:30

EDAT DELS DESTINATARIS

Mares i Pares d’infants de 3 a 12 anys

OBJECTIU PRINCIPAL

Reflexionar sobre les oportunitats que ofereix la lectura per al

desenvolupament integral dels infants i per als adults que els

acompanyen.

Presentar estratègies pràctiques que ajudin les famílies a aprofitar aquest potencial.

Despertar el desig de compartir lectures amb els infants.

DESCRIPCIÓ

Visita a l’escola de la diplomada en Biblioteconomia i Documentació i màster en Biblioteques Escolars i Promoció de la Lectura i narradora, Marta Roig.

http://www.martaroig.com/

 

Es tracta d’una xerrada que pretén reflexionar sobre el gran nombre d’oportunitats que la lectura ens pot oferir en el desenvolupament integral dels infants i adults acompanyants. En aquesta xerrada de la mà de la Marta Roig  es parlarà sobre els beneficis de la lectura i se’ns donarà idees i lectures que ens ajudaran a promoure la lectura a casa.

La sessió combinarà tant intercanvi d’experiències i inquietuds, presentacions breus sobre aspectes que cal tenir en compte a l’hora de fomentar la lectura i es realitzaran jocs i dinàmiques.

Es tracta d’una activitat dissenyada conjuntament amb l’Escola de Pares.

 

 

 

DATA/DURADA

Tot el curs

EDAT DELS DESTINATARIS

Tots els alumnes, professorat i PAS.

OBJECTIU PRINCIPAL

Promoure la lectura entre els alumnes, professorat i PAS

Donar valor a l’intercanvi i aprendre a compartir.

DESCRIPCIÓ

Establiment de diversos racons a l’escola on es fomenta l’intercanvi de llibres

 A l’escola hem cregut interessant tirar endavant una iniciativa per animar la lectura en tots els cursos. A aquesta iniciativa l’hem anomenat LLIBRES VIATGERS.

 Es tracta d’un projecte d’alliberament de llibres que recorrin camí amb els alumnes, passant de mà en mà i de casa en casa.

Els que gaudim llegint sabem que un llibre va més enllà de la seva mida, de la textura de les pàgines i de la duresa de les seves tapes. Un llibre el conformen les sensacions que ens ha despertat al recórrer línia rere línia i les històries que, amb el permís d’algú altre, hem tingut la sort de poder experimentar.

 

Amb tot això sabem que hi ha llibres que ens fascinen i que a vegades som incapaços d’explicar, per això pensem que és important poder compartir-los.

 

Com funciona aquest projecte?

  1. Pensa quin dels llibres t’agrada més del racó destinat a la teva edat.

  2. Tria un llibre que tinguis a casa que t’hagi agradat i que et vingui de gust compartir. És important que t’hagi agradat, no ha de ser un llibre qualsevol!

  3. Porta’l a l’escola i fes l’intercanvi de manera simultània en el racó destinat a la teva edat. Emporta’t el del racó i deixa el de casa teva.

  4. Anota el canvi a la quadrícula, així ens ajudaràs a saber quins llibres han passat per aquí.

  5. Emporta-te’l a casa i gaudeix-lo!

 

 

 

DATA/DURADA

Setmana del 15 al 19 de desembre

EDAT DELS DESTINATARIS

Alumnes d’Educació Primària

OBJECTIU PRINCIPAL

Conèixer als escriptors i il·lustradors de la nostra localitat

Compartir amb ells una estona

DESCRIPCIÓ

11 escriptors i il·lustradors olesans visitaran els alumnes en diversos moments de la setmana i els explicaran com és la vida d’un escriptor o il·lustrador i compartiran amb nosaltres algunes de les seves obres.

 

 

A la Mediateca creiem important que els alumnes coneguin el seu entorn proper, tant a nivell físic, com a nivell social. Aquesta activitat consisteix en la visita a l’escola de diversos Escriptors i Il·lustradors olesans. Tenim la sort de poder comptar amb persones com el Ricardo Peregrina, la Montse Cascante, el Joan Soler, el Santi Baró, l’Àngels Ponce, el Quim Moreno, el Josep Temporal, la Pilar Herrero, el Miquel Àngel Arrufat, la Maria Grimau i la Míriam Garcia, grans professionals que habiten a la nostra vil·la.

Aquests Escriptors i Il·lustradors olesans compartiran amb nosaltres algunes de les seves obres, i fins i tot ens dirigiran algun taller.

 

 

 Cartellescriptors_Olesans.jpg

 

 

DATA/DURADA

Sant Jordi 2015

EDAT DELS DESTINATARIS

ESO, Batxillerat, Professorat i Famílies

OBJECTIU PRINCIPAL

Trobar una imatge que representi la mediateca

Fer partícip a tota l’escola de l’espai Mediateca

DESCRIPCIÓ

Realitzar un concurs durant la Diada de Sant Jordi per a poder trobar un logotip per al nostre espai.

 

Setmanes prèvies a la celebració dels Jocs Florals de la Diada de Sant Jordi, es posaran a disposició dels alumnes de Secundària, Batxillerat, Professorat i Famílies les bases del Concurs per al Logotip de la Mediateca. D’aquesta manera aconseguirem implicar l’Escola en el nostre projecte i de la mateixa manera, obtindrem una imatge que ens representi.

 

 

 

DATA/DURADA

Segon i Tercer Trimestre

EDAT DELS DESTINATARIS

Tots els alumnes i professors

OBJECTIU PRINCIPAL

Promoure el projecte 3-18

Motivar la col·laboració dels alumnes

Intercanviar contes i lectures entre diferents cursos

DESCRIPCIÓ

Els alumnes de cursos superiors dinamitzaran espais de lectura en cursos més petits.

 

Durant el Segon i el Tercer trimestre els alumnes de cursos superiors dedicaran estones puntuals a dinamitzar diversos tallers, dinàmiques, teatres, etc. entre els  més petits per tal de fomentar la importància i el gust per la lectura, sobretot a les edats més petites.

 

 

DATA/DURADA

Segon Trimestre

EDAT DELS DESTINATARIS

Primer d’ESO

OBJECTIU PRINCIPAL

Posar cara i personalitat a un dels autors dels llibres que llegeixen

DESCRIPCIÓ

Visita del Josep Coll a l’Escola

 

Creiem que per tal de potenciar la lectura a l’ESO és important que els alumnes la trobin propera. Hem pensat que una manera molt clau i fàcil d’aconseguir-ho era portant a l’aula un autor d’un llibre que els nois i noies estessin llegint en el moment o que haguessin llegit durant un altre trimestre.

 

Aquest tema l’hem desenvolupat a través de la iniciativa provinent del Centre de Recursos Pedagògics i que s’anomena Autors a les Aules, un programa destinat a fomentar la lectura i estimular l'habilitat lectora. En aquest programa els alumnes poden entrar en contacte directe amb escriptors que venen directament a l'escola i estableixen diàleg en referència a les seves publicacions i la seva experiència personal.

 

 

 

 

Recursos

Diccionaris

Català
Castellà
  • Diccionari de la Real Academia Española (www.rae.es)
Anglès
Francès
Multilingüe

 Enciclopèdies

  • Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure. Versió catalana. (ca.wikipedia.org)
  • Wikipedia, the free encyclopedia. Edició anglesa. (www.wikipedia.org)
  • Edició digital revisada de la Gran Enciclopèdia Catalana i el Gran Diccionari de la Llengua. (www.enciclopedia.cat)
  • Encyclopedia. Cerca combinada a diverses enciclopèdies i diccionaris (en anglès). (www.encyclopedia.com)
  • L'Encyclopédie de l'Agora. Enciclopèdia de lliure accés, elaborada al Quebec. En francès. (agora.qc.ca/encyclopedie.nsf)
  • Encyclopedia of Life. Enciclopèdia sobre els éssers vius, escrita de forma col·laborativa per experts. En anglès.(www.eol.org)

Versions digitals de premsa escrita


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Estàs aquí:Inici Escola Informació i Serveis Mediateca